werken met vrijwilligers

De Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen (VBMK) geeft een handige website, met veel goede informatie. Die informatie kan worden gedownload, of als hardcopy worden besteld. Bijvoorbeeld het 'Handboek Vrijwilligers', waarin allerlei aspecte

Afbeelding van Orgelmentoraat blaast leven in weesorgels

Orgelmentoraat blaast leven in weesorgels

Orgelmentoraat houdt weesorgels aan de praat.

Afbeelding van Speelruimte gezocht: hoe kun je toekomstgericht kerk zijn?

Speelruimte gezocht: hoe kun je toekomstgericht kerk zijn?

Hoe kunnen onze kerkgebouwen worden ingezet als instrument voor toekomstgericht kerk-zijn?
Over deze vraag gaat het synoderapport 'Speelruimte gezocht'.

Afbeelding van Nieuwe handboeken voor behoud monumentale kerken (van VBMK)

Nieuwe handboeken voor behoud monumentale kerken (van VBMK)

Drie nieuwe handboeken met praktische tips over onder meer websites en social media, AVG en auteursrecht, energiebesparing en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Afbeelding van Bijbestemmen kerken steeds populairder

Bijbestemmen kerken steeds populairder

Bijbestemmen in de praktijk. Hoe pak je het aan?
De provinciale Loods Herbestemming geeft tips.

Afbeelding van Het Grote Raam in de Grote Kerk van Alkmaar

Het Grote Raam in de Grote Kerk van Alkmaar

OVER HET GROTE RAAM
In 2018 vierden we feest vanwege de vijfhonderdste verjaardag van de Grote Kerk. Een jaar vol optredens, tentoonstellingen en evenementen met meer dan 320.000 bezoekers. Hoogtepunten toen: de terugkeer van het Laurentius-altaarstuk va

Afbeelding van Tip van de monumentenadviseur: Gevel moet ademen

Tip van de monumentenadviseur: Gevel moet ademen

In deze (nieuwe) rubriek geven onze monumentenadviseurs tips voor eigenaren van monumenten voor het onderhoud van hun pand. Deze keer over het laten reinigen en impregneren van de gevel.

Afbeelding van Ramen zuidtransept Grote Sint Laurenskerk kunnen er weer 50 jaar tegenaan

Ramen zuidtransept Grote Sint Laurenskerk kunnen er weer 50 jaar tegenaan

Het onderhoud aan de vijf glas-in-loodvensters in het zuidtransept van de Grote Sint Laurenskerk zit erop. In november konden de hoge steigers zowel aan de binnen- als de buitenzijde van de kerk worden afgebroken.

Afbeelding van Gewelfschotels terug in Grote Sint Laurenskerk

Gewelfschotels terug in Grote Sint Laurenskerk

In de Grote Sint Laurenskerk is deze week restaurator Edwin van den Brink druk bezig met het terugplaatsen van de gewelfschotels aan het 29 meter hoge gewelf van de kerk.