Inspiratie

Het Grote Raam in de Grote Kerk van Alkmaar

Een nieuw meesterwerk voor Alkmaar

NIEUW ONTWERP VOOR HET GROOTSTE RAAM VAN EUROPA!

De meer dan 500 jaar oude Grote Kerk in Alkmaar beschikt over de twee grootste ramen van het vaste land van Europa, liefst 6 meter breed en 23 meter hoog! Glas-in-loodramen die ooit waren voorzien van gebrandschilderd glaswerk. Hoe prachtig moet de aanblik zijn geweest en hoe schitterend de weerkaatsing van gekleurd licht op stenen vloer en muren.

Dat magische licht willen wij graag terugbrengen door de kerk een geschenk te geven in de vorm van een nieuw glas-in-loodraam in het zuidtransept. Het ontwerp is van een internationaal beroemd kunstenaar en gaat de geschiedenisboeken in als een kroonjuweel opgebracht door bewoners en bedrijven uit Alkmaar. Een nieuw icoon voor de eeuwigheid waar we trots op zijn en dat bezoekers trekt uit de hele wereld.

In 2023 viert Alkmaar de 450 jarige bevrijding op de Spanjaarden, de eerste stap op weg naar de ‘geboorte van Nederland’! Daar zijn we trots op en daarom willen wij in dat jaar het nieuwe raam onthullen met als thema: Het licht van de vrijheid.