Ramen zuidtransept Grote Sint Laurenskerk kunnen er weer 50 jaar tegenaan

Het onderhoud aan de vijf glas-in-loodvensters in het zuidtransept van de Grote Sint Laurenskerk zit erop. In november konden de hoge steigers zowel aan de binnen- als de buitenzijde van de kerk worden afgebroken.

De ramen moesten worden aangepakt omdat een deel van de natuursteen sterk verweerde. Om dit te kunnen vervangen, werden alle glas-in-loodpanelen uitgenomen en opnieuw verlood. Vanaf de binnensteigers ging vooral veel werk zitten in het blootleggen en conserveren van de roestende delen van de kettingankers die dwars door de ramen lopen.

Naar verwachting zullen deze vijf vensters de eerstkomende halve eeuw geen groot onderhoud meer vragen. En nu de steigers weg zijn, kan de aannemer van de begraafplaatstuin zijn werkzaamheden hervatten, zodat ook het westelijke deel van de vernieuwde tuin bij de kerk kan worden aangelegd.