Nieuwsbericht

Doet u mee met het studieproject Bouwkunde van Inholland?

Voor de periode september-januari zoekt Inholland religieus vastgoed: kerken, gebedshuizen, kapellen of loges. Zowel herbestemd als in oorspronkelijk gebruik.

Profielfoto van Erfgoed Alkmaar
11 juli 2023 | 1 minuut lezen

Hogeschool Inholland zoekt voor zijn 3e- en 4e-jaars studenten Bouwkunde studieobjecten binnen het religieus erfgoed en aanverwante gebouwen. Een aantal eigenaren heeft zich al aangemeld. Doet u ook mee?

Wat wordt er van u gevraagd?
Om de studenten een praktijkgericht onderzoek te kunnen laten doen, wordt gevraagd of u wilt meewerken aan dit studieproject.
Voor u betekent dit een ontvangst op uw locatie en het beantwoorden van vragen. Als u zelf specifieke vraagstukken of wensen heeft die in de studie kunnen worden meegenomen, dan kunt u die kans nu aangrijpen. Na afronding van het project komen de onderzoeksuitkomsten uiteraard voor u beschikbaar.

Wat levert het u op?
Per gebouw worden onderstaande producten gemaakt. Wat deze precies inhouden leest u onder de Studieopdracht.

• Een ontwerpanalyse
  • Een rapport over vastgoedonderhoud
  • Onderzoek naar herbestemming
  • Alle producten worden gepresenteerd in een expositie op een openbare plek.

De studieopdracht
Studenten werken met een vraagstuk vanuit onderstaande drie schoolvakken:

• Vak Ontwerpanalyse
    4e-jaars studenten Bouwkunde doen onderzoek naar de gebouwontwerpen op onder meer context, gebruik, typologie, compositie en constructie. Het resultaat is een rapport en een analytische verbeelding van het ontwerp.
  • Vak Bouwmanagement en Vastgoed
    3e-jaars studenten doen onderzoek naar de bouwkundige staat van het gebouw. Het resultaat is een bouwkundige analyse, conditiemeting en meerjaren onderhoudsbegroting. Daarnaast maken zij een visualisatie van de uitkomsten.
  • Vak Herbestemming
    Dezelfde 3e-jaars studenten maken studies voor herbestemmingsmogelijkheden. Hiervoor gebruiken zij hun eigen onderzoek en de uitkomsten van de Ontwerpanalyses van de 4e-jaars studenten. Hiervoor halen zij ook informatie op bij stakeholders en buurtbewoners.

Planning en organisatie
Het studieproject duurt 4-5 maanden, van september 2023 – januari 2024.
Een startbijeenkomst is gepland in de 1e week van september (waarschijnlijk 5 of 6 september).
Een bezoek en een gesprek zijn gepland in september.
De begeleiding gebeurt door de vakdocenten van Inholland.
Er is samenwerking met de gemeentelijke vakgroepen Stedenbouw en Erfgoed.

Hoe de schoolopdrachten worden verdeeld over de beschikbare locaties is nog niet uitgedacht. Dit kan bijvoorbeeld op een startmoment, met een ruilmarkt tussen gebouweigenaren en studenten.

Doe mee
Ook aansluiten bij dit studieproject van Inholland? Mail dan snel naar kerkenvisie@alkmaar.nl