Inspiratie

Gewelfschotels terug in Grote Sint Laurenskerk

Restaurator plaatst schotels op 29 meter hoogte

In de Grote Sint Laurenskerk is deze week restaurator Edwin van den Brink druk bezig met het terugplaatsen van de gewelfschotels aan het 29 meter hoge gewelf van de kerk.

Dat gebeurt in een speciale hoogwerker die afgelopen vrijdag met veel precisie via de glazen deuren van de kerk naar binnen werd geloodst. Toen vond ook de officiële onthulling plaats in het bijzijn van wethouder Christian Braak. Op dat moment konden de aanwezigen (vanwege corona alleen de direct betrokkenen) de schotels nog van dichtbij bewonderen. Aan het eind van deze week hangen ze, als het goed is, allemaal weer op hun plek. Het laten restaureren van de gewelfschotels was een initiatief van de Stichting Vrienden van de Grote Kerk.